Krachttraining voor betere golfprestaties

Gepubliceerd: 11 maanden geleden (2019-06-12)

De golfsport is in ontwikkeling. Naast dat golf voor een groot deel om techniek draait, laten de spelers op de tour zien dat een gezond en sterk lichaam een vitaal onderdeel is geworden van de sport.

Fysiek aan de start

Op de Europese en PGA tour verschijnt de meerderheid van de spelers fysiek fit aan de start. Mooie voorbeelden hiervan zijn Tiger Woods, Ricky Fowler en Brooks Koepka. Zij geven aan het golf te combineren met fysieke trainingen om de beste resultaten te behalen. Krachttraining is belangrijk voor golfers om tijdens een meerdaags toernooi iedere dag fit aan de start te verschijnen en weerbaar te zijn tegen blessures. Ook flexibiliteit en stabiliteit maken het verschil.

Gemakkelijker roteren

Uiteraard is bekend dat hoe meer kracht je zet tijdens je swing, des te minder controle je hebt over de balvlucht. Desondanks kun je met een goede fysieke gesteldheid meer snelheid genereren, waardoor je verder en constanter slaat. Ook kan een flexibel lichaam gemakkelijker roteren wat resulteert in een grotere swing en dus een langere bal afstand.

Belangrijke spiergroepen

Een vloeiende swing is het resultaat van een goede samenwerking tussen boven- en onderlichaam. Belangrijke spiergroepen voor golfers zijn daarom: borst-, rug-, buik- en bilspieren.

Gary Player (81 jaar) claimt nog dagelijks 1000 sit-ups te doen!